Overslaan en naar de inhoud gaan

Frequently asked questions

Frequently asked questions

Koppeling rijksregisternummer (RRN) in DogID

Wie is verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens in het hondenregister?

De verantwoordelijke van de hond is zelf verantwoordelijk voor het controleren van de juistheid van zijn persoonlijke gegevens in het hondenregister. Elke wijziging of fout moet tijdig worden gemeld en aangepast.

Reizen met uw hond

Sinds 1 oktober 2004 is een Europees paspoort verplicht voor het reizen met uw hond, kat of fret.
In België ontvangen honden die na 7 juni 2004 zijn geïdentificeerd automatisch een paspoort bij registratie.
Voor honden die vóór 7 juni 2004 geregistreerd zijn, kan de dierenarts een paspoort verstrekken.

 

 

Wat moet u doen als uw hond al geregistreerd is bij DogID, maar nog geen Europees paspoort heeft of een duplicaat nodig heeft?

Ga langs bij uw dierenarts. Die kan onmiddellijk een Europees paspoort afleveren dat gekoppeld is aan de identificatiegegevens van uw hond.

Let op: Voor honden die vóór 7 juni 2004 geregistreerd zijn, is een paspoort alleen verplicht bij reizen naar het buitenland.

Wat moet u doen bij het overlijden van uw hond?

Bij het overlijden van uw hond stuurt u het officiële document “Aanvraag voor verandering van verantwoordelijke of adresverandering – Afgifte van overlijdené, met vermelding van de overlijdensdatum, terug naar DogID

Als u het officiële document niet meer hebt, kunt u het overlijden ook melden op één van de volgende manieren: 

  • Online via DogID:
    • Ga naar de online DogID-applicatie

      • Geef het chipnummer van uw hond in
      • Klik op "Meer acties"
      • U wordt gevraagd om zich te authentificeren via eID of Itsme
      • Na authenticatie kan het statuut van de hond aangepast worden naar "overleden"
    • Per e-mail :
      Stuur een e-mail met volgende gegevens:
    • Chipnummer van de hond

    • Naam en overlijdensdatum

    • Uw contactgegevens

    • Telefonisch

    Bel DogID via +32 (0)2 333 92 22 (Bereikbaar van 8u tot 20u)

    Wat moet u doen als u van adres verandert?

    U kunt uw adreswijziging op twee manieren doorgeven:

  • Online via DogID:
    U kunt de wijziging ook online doorgeven via de DogID-applicatie door in te loggen met uw identiteitskaart of Itsme.
    • Ga naar de online DogID applicatie

      • Geef het chipnummer van uw hond in
      • Klik op "Meer acties"
      • U wordt gevraagd om zich te authentificeren via eID of Itsme
      • Na authenticatie kan u uw adres veranderen
  • Als u naar het buitenland verhuist, kunt u via de applicatie de hond als "geëxporteerd" registreren. Er wordt dan geen nieuw document verstuurd, maar u dient de hond opnieuw te registreren in het land waar de hond gaat verblijven.

  • Via het officiële document:
    Stuur ons het officiële document "Aanvraag voor verandering van verantwoordelijke of adresverandering – Aangifte van overlijden" terug, nadat u het nieuwe adres heeft ingevuld. U behoudt het paspoort en ontvangt een nieuw definitief registratiecertificaat  -met zelfklever voor het paspoort- binnen de 7 dagen.
  •  

    Hoe geeft u een wijziging van verantwoordelijke door aan DogID?

    Een wijziging per telefoon is niet mogelijk, maar er zijn verschillende andere manieren om de verantwoordelijke aan te passen:

  • Online via DogID:
    Als zowel de vorige als de nieuwe verantwoordelijke samen aanwezig zijn, kunnen ze de wijziging online doorvoeren met hun identiteitskaart of via Itsme.
  • Per post met het officiële document :
    De vorige  verantwoordelijke vult deze identificatiekaart in met de gegevens van de nieuwe verantwoordelijke, inclusief:
    • Naam en voornaam
    • Rijksregisternummer
    • Volledig adres
  • Gezamenlijke verklaring (per post of e-mail)
  • Het ingevulde document wordt per post naar DogID gestuurd.

    Beide partijen kunnen een ondertekende verklaring opstellen met:

    • Het chipnummer van de hond
      • Volgende verplichte gegevens van de nieuwe verantwoordelijke:
      • Naam en voornaam
      • Rijksregisternummer
      • Volledig adres
      • Handtekening van beide partijen

    Deze verklaring mag per post of per e-mail verstuurd worden naar DogID.

     

    Geen contact met de vorige verantwoordelijke?
    De nieuwe verantwoordelijke kan dan zelf een verzoek tot wijziging indienen via e-mail naar DogID. 

    Verplichte gegevens in het verzoek:

    • Naam en voornaam

    • Rijksregisternummer

    • Adres

    • Chipnummer van de hond

    DogID neemt vervolgens contact op met de vorige verantwoordelijke om diens akkoord te vragen. Houd rekening met een verwerkingstijd van ongeveer 4 weken. Indien de vorige verantwoordelijke niet akkoord gaat met de wijziging zal de aanvrager hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht worden (per e-mail of brief).

    Binnenkort zal deze procedure ook online via de dierenarts kunnen verlopen.

    Hoe weet ik of mijn hond correct geïdentificeerd is?

    Uw hond moet voorzien zijn van een Europese elektronische chip, geplaatst door een dierenarts. Tatoeages worden enkel erkend als identificatievorm bij oudere registraties. 

    Na registratie ontvangt de verantwoordelijke een officieel document met:

    -              Een definitief identificatie- en registratiecertificaat in de vorm van een zelfklevend etiket, dat in rubriek XII van het paspoort moet worden aangebracht.

    -              Een kaart voor wijziging van verantwoordelijke, adreswijziging of aangifte van overlijden, die samen met het paspoort bewaard moet worden voor eventuele latere aanpassingen.

    Als verantwoordelijke kunt u de gegevens van uw hond altijd online raadplegen via de DogID-applicatie. 

    Wat zegt de wet in verband met de identificatie en registratie van honden?

    Sinds 1 september 1998 is het wettelijk verplicht om honden te identificeren en te registreren. Concreet houdt dit het volgende in:

    • Wordt er een pup bij u geboren en wilt u hem zelf houden? Dan moet u hem laten identificeren en registreren vóór hij 8 weken oud is.
    • Wilt u een hond verkopen of weggeven? Dan moet de hond, ongeacht zijn leeftijd, eerst worden geïdentificeerd en geregistreerd.
    • Koopt of krijgt u een hond? Dan moet de hond vooraf al geïdentificeerd zijn en over een officieel paspoort beschikken.

    Wat gebeurt er als de chip van de hond niet meer leesbaar is?

    Als de chip van de hond niet meer leesbaar is, zal de dierenarts een nieuwe chip plaatsen. De dierenarts meldt dit aan DogID en registreert de nieuwe identificatie. Vervolgens ontvangt de verantwoordelijke een nieuw paspoort en een nieuwe definitief registratiecertificaat met zelfklever voor het paspoort.
    Het nieuwe chipnummer wordt geregistreerd als de primaire identificatie van de hond, terwijl het oorspronkelijke chipnummer behouden blijft in de registratiegeschiedenis en altijd raadpleegbaar is.

    Wie is verantwoordelijk voor het melden van wijzigingen met betrekking tot de hond?

    De verantwoordelijke die op dat moment in de databank geregistreerd staat als verantwoordelijke is altijd verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen (zoals een adreswijziging, een verandering van verantwoordelijke of het overlijden van de hond) aan DogID via de online applicatie of via  het officiële document.

    Belangrijk bij het bestellen van documenten

    Een bestelling van documenten kan gebeuren door een papieren bestelbon naar PB 20000 van DogID te sturen, of online, via onze web site www.dogid.be De bestelbon kan via onze web site worden gedownload. Bij het gebruik van de papieren bestelbon is het belangrijk dat alle gevraagde gegevens volledig en correct worden ingevuld. Bij de betaling moet het precieze bedrag worden overgeschreven en dient, als referentie, uw ordenummer voorafgegaan door een ‘F’ of ‘N’ te worden ingevuld. Een correct en volledig ordenummer is essentieel bij de automatische verwerking van uw bestelling en betaling. Het ontbreken of onvolledige gegevens leiden onvermijdelijk tot vertraging of onmogelijkheid om de bestelling te verwerken. Documenten kunnen eveneens online via onze website worden besteld en betaald met Visa, Mastercard, Bancontact of overschrijving. Aangezien de verwerking van de gegevens en de betaling volledig automatisch gebeuren raden wij aan om deze methode te gebruiken. Het is de snelste wijze en het vermijdt vertraging wegens het ontbreken of onvolledige gegevens.

    De aflevering van een duplicaat van een paspoort

    Het nieuwe KB van 25 april 2014 voorziet in het gebruik van een document “Vervanging paspoort” voor de uitgifte van duplicaten van paspoorten door de dierenartsen. Deze procedure is tevens van toepassing voor de honden welke voor 7 juni 2004 zijn geregistreerd.

    De verrekening van de documenten in het kader van een bedrijf (dierenartsenpraktijk, samenwerking met kweker)

    Bij de bestelling van de documenten voor de registratie en identificatie van honden kunnen de gewenste gegevens voor de factuur en het document voor de heffing van de regionale taks, verschillen van de gegevens van de dierenarts die de documenten bestelt. Het adres en de gegevens voor de factuur en het document voor de heffing van de regionale taks kunnen op de besteldocumenten worden aangepast. De verrekening zal dus gebeuren met deze gegevens en niet meer met deze van de dierenarts die de bestelling onder zijn naam heeft geplaatst.

    Is de hond wel geïdentificeerd, maar niet geregistreerd?

    Neem contact op met een dierenarts en vraag hem om de hond alsnog te registreren.  

    Wat dient u te doen indien uw hond uit het buitenland komt?

    U dient een afspraak te maken met een dierenarts om de hond te laten registreren bij DogID. 

    Wat moet ik doen als mijn hond verloren of gestolen is?

    Meld het verlies of de diefstal zo snel mogelijk aan DogID. Dit kan op de volgende manieren:

    • Via de online applicatie door het statuut van de hond aan te passen naar “verloren”
    • Telefonisch via +32 (0)2 333 92 22 (bereikbaar van 8u tot 20u)
    • Per e-mail

    Belangrijk: Vergeet niet om in de online applicatie de vertrouwelijkheid van uw contactgegevens aan te passen naar publiek, zodat een eventuele vinder u rechtstreeks kan contacteren.

    Het beheer (bestelling, gebruik) van de documenten in een dierenartsenpraktijk of een vereniging van dierenartsen

    DogID moet de traceerbaarheid verzekeren van de documenten voor de registratie en de identificatie van honden. Het is mogelijk aan deze eis te beantwoorden in het kader van de registratie van « groepen » (concept dat juridische entiteiten omschrijft - bedrijven, …- of andere) bij DogID. Indien u in een groepspraktijk werkt of indien u een samenwerking met één van uw andere collega’s wenst te signaleren (vereniging of iedere andere vorm van samenwerking), vragen wij u schriftelijk (mail, fax, brief) de ordenummers, die van deze « groep » deel uitmaken, bij DogID te melden. Wij registreren dan deze groep en alle wijzigingen die u ons meldt (toetreding of terugtrekking van een groepslid). Het voordeel hiervan is dat de documenten voor de registratie en identificatie van de honden door de leden van de groep onderling kunnen worden gebruikt (en niet enkel meer in relatie met de dierenarts die de bestelling onder zijn naam heeft geplaatst).